Datum Notering
2024-01-05

(18:10) En fläkt behöver bytas på huvud- UPS. Dessa servrar som inte har redundanta nätaggregat kommer att stoppas under arbetet: z590, logserver, dewaq, rackstation (tar nog en halvtimme beroende på strulhetsgrad).

2023-01-10

(16:10) En användare på mailservern fick sitt konto hackat och kontot användes för att sända spam. Detta gjorde att vi hamnade på några svartlistor vilket kan fördröja leverans av e-postmeddelanden i vissa fall. Kunden har bytt lösen och epostköerna rensats från spam. De flesta svartlistor är kontaktade och har vitlistat oss igen, men en del går inte att kontakta (dessa tar bort svartlistningen om några dagar).

2022-12-08

(23:10) Flytt av Mailserver till ny mainframe påbörjad.
(00:10) Flytt avslutad, Mailserver startad.

2022-12-02

(15:23) Strömavbrott i området.
(16:20) Reservgenerator på.
(16:35) Felet åtgärdat.

2022-10-31

(16:00) Felet åtgärdat.
(20:00) Ny server i drift för dns och web.

2022-10-31

(01:00) Uppströms gateway (Tekniska verken) har tappat arp-adresserna till vissa/de flesta servrar. Dessa kan inte nå Internet (web, e-post mfl).

2021-12-02

(8:00) Planerad uppdatering av webbserver klar.

2021-10-24

(17:00) Planerad uppdatering av mailserver klar. Mailservern körs som vanligt och ska nu kunna nås igen.

2021-10-23

(17:43) Planerad uppdatering av mailserver pågår. Just nu är mailservern stoppad.

2021-10-19

(0:01) Pga ett utgånget rotcertifikat kan e-posten vara onåbar. Arbete pågår.

2021-06-16

(10:16) Alla tjänster flyttade till driftserver 2 vid service på driftserver 1 som nu är klar. Synkronisering pågår, men server 2 verkar fungera så bra att vi kanske har kvar allt på den och har server 1 som speglande reserv.

2021-05-06

(09:20) Server för e-post, dns och maillistor har en trasig hårddisk, utbyte pågår..

2020-09-11

(21:26) Huvudservrar flyttade, servade, åter i drift. Loggserver, mätdata och brandvägg flyttas i morgon.

2020-05-26

(06:30) Server för e-post avstängd pga hårddiskhaveri.

(11:05) Åtgärdat, servern åter i drift.

2020-02-15

(21:34-21:50) Strömavbrott, WAN anslutning nere. Servrar ställda i beredskapsläge för längre avbrott.

(07:10) WAN anslutning uppe igen. Servrar återtas till normaldrift.

2019-05-23

(04:30) E-postserver, revisionsserver, listserver tillfälligt nedstängda pga åska. Startas igen snart.

2019-05-11

(18:00) E-postservern startad igen.

2019-05-10

(18:55) E-postservern nedstängd för underhåll.

2019-01-26

(15:37) Schemalagt serverunderhåll utförs, det kan gå långsammare och/eller förhindras access under en timme eller så.

2018-12-26

(17:15) Problem med huvudservern för e-post och DNS (långsam io-hantering till följd av överbelastning) åtgärdat.

2018-12-25

(18:00) Huvudservern långsam. Epost kan inte levereras.

2018-12-07

(20:27) Mailserverns kryptocertifikat uppdateras.Ny leverantör: LetsEncrypt.

2018-10-16

(08:20) Mailserverns kryptocertifikat uppdateras. Servern startas om. Det kan ta 10 minuter innan den är igång igen.

2018-05-30

(07:30) Problem med mailserver, servern startas om.

2018-05-16

(13:46) Bahnhof meddelar att det fungerar igen. Utsikt meddelar via DIO att ärendet avslutats.

(12:40) Tycks fungera igen, möjligen temporärt. Utsikt skriver att det förväntas vara åtgärdat 16:00.

(11:00) Testade precis och det fungerade en kort stund. Utsikt meddelade via LiU att de har lokaliserat en fibermodul som behöver bytas.

(09:27) Bahnhof ringde Utsikt och de skickar ut en tekniker för att kolla fiberconvertern för området. Kanske åskan tog sönder convertern? Mer information i eftermiddag.

(07:40) Felet ännu ej avhjälpt av Utsikt. Hastighet ut= ca 1Mbit/s.

2018-05-15

(17:30) Utsikt har, enligt Bahnhof, "gått in och läst" felanmälan. Men de har inte noterat någon driftstörning i sin app DIO. Bahnhof sa att de skulle ringa och höra varför, men sa att "de har nog gått hem nu".

(16:35) Felanmälan gjord av annan fastighet i området till Bredbandsbolaget.

(12:54) Felet ännu ej avhjälpt av Utsikt, men de har markerat Migreringsarbetet som avslutat. Bahnhof har inga nyheter men skulle prata med Utsikt igen när de förstod att hela området hade samma fel.

(09:13) Bahnhof har inga nyheter.

(05:50) Felet ännu ej avhjälpt av Utsikt. Hastighet ut=0.68Mbit/s.

2018-05-14

(20:28) Felet ännu ej avhjälpt av Utsikt.

(18:18) Inga nyheter från Bahnhof. Hastighet ut <=0.14Mbit/s (små epostmeddelanden levereras men inte mycket mer). Utsikt skriver som driftinformation "2018-05-14 Migreringsarbete i Linköping" vad det nu betyder. Hela området har samma problem.

(12:38) Felet verifierat att vara i Utsikts nät. Hastighet in=102MBit/s och ut=0.14Mbit/s eller obefintlig. Möjligt brott på TX fiber. Bahnhof uppdaterad.

(10:10) Bahnhof meddelade Utsikt. Felet kan vara relaterat till åskan i helgen, men J2:s servrar verkar vara ok. Jag ser att många paket som kommer in slängs pga "INVALID STATE" dvs det kommer in (eller tas emot av de som ansluter sig) ovanligt mycket skräp.

(08:45) All kommunikation ut från servrarna är långsam (tex visa webbinterface, ladda ner från revisionsserver mm). Felsökning pågår.

2018-04-19

(07:34) Problem avhjälpt, certifikatet uppdaterat.

(07:17) Problem med mailserver, startar inte efter förnyat certifikat. Felsökning pågår.

2018-01-27

(12:16) Problemet åtgärdata av Utsikt via Bredbandsbolaget, alla tjänster fungerar.

2018-01-27

(10:50) Utsikt (fiberleverantör) vill att de kontaktas via Bahnhof. Bahnhof kontaktad via kontaktformulär och e-post. Bahnhofs VIP-support saknar kontaktuppgifter.

Eftersom vi inte kan kontakta Utsikt direkt och Bahnhof inte svarar kan det dröja innan de fixar detta. Irriterande.

Fler än vi har samma problem i området (fast via en annan ISP) och de jobbar också med problemet.

(7:00) Servrarna svarar inte (mail, web, svn). Felsökning pågår. Området saknar Internet. Fiberleverantören kontaktas.

2017-03-07

(19:00) Huvudserver och reservserver synkroniserade, alla tjänster fungerar.

(07:50) Reservservern nere. Fel orsakat av ett längre strömavbrott i Linköping. Reservdelar fås troligen först 10:00.

2017-03-06

(02:00) Huvudservern nere.

2016-10-07

(03:25) Webbservern svarar igen.

2016-10-06

(15:00) Webbservern flyttad till driftservern. Tekniska verkens switch blockerar access. Felanmälan gjord.

2016-07-29

(7:30) Driftserver UPS offline (skadat batteri), hårddisk 0 offline (Seagate är jävla skräp). DNS0, SVN startad på reservserver.

2016-07-28

(15:43) Mailservern svarar inte. Felsökning pågår.

2016-07-01

(13:30) E-postserverns certifikat byts ut. Du kan behöva starta om e-postapplikationen.

2016-06-27

(16:00) Felet avhjälpt.

(11:10) Driftservern för e-post, revisionshantering och webbsidor svarar inte. Felsökning pågår.

2016-04-07

(12:25) Felet tillfälligt avhjälpt. Den berörda servern kommer att bytas.

(8:25) Driftservern för e-post, revisionshantering och webbsidor är extremt långsam/onåbar. Möjlig DOS-attack. Felsökning pågår.

2016-02-08

(15:33) Serverparken kan nu nås igen. Bahnhof rapporterar störningar i nätet i Linköping.

(15:27) Serverparken svarar inte. Troligen fel på fiber. Undersökning pågår.

2016-02-04

(14:00) E-postservern fungerar igen efter omstart, loggarna analyseras för att se vad som orsakade stoppet.

(09:55) E-postservern går långsamt, möjligen DOS attack. Felsökning pågår.

2016-01-07

(07:15) Felet åtgärdat.

(05:37) Fel: Serverparken svarar inte. Avbrott på anslutning (utsikt rapporterade störningar igår).

2015-11-12

(14:00) Felet avhjälpt.

(13:15) Mail tas emot av mailservern men delas inte ut till mailboxarna. Felsökning pågår.

2015-10-26

(21:50) Det verkar som några inte fått informationsmeddelandena och försöker logga in på den gamla servern (som har epost avstängd). Logga in på den nya istället: https://zz.twinspot.net. Notera att du måste godkänna certifikatet. [Anm. Från och med 2018-12 behövs inte detta].

2015-10-25

(8:10) MX-poster uppdaterade (24h uppdateringsintervall, ändrat till 5min). Epost fungerar senast 8:10 i morgon (Måndag).

Tips till den nya Zimbra-servern.

2015-10-24 (6:00) Mailservrar synkroniserade, ny mailserver online.
2015-10-23 (19:00) Mailservrarna tas offline!
2015-10-17 (17:15) Gamla mailserver Z startad på mainframe 2 (Tor). Ny mailserver ZZ startas på mainframe 1 (Oden)
2013-08-09

(18:00) Felet åtgärdat.

(13:00) Fel på/överbelastad driftserver. Felsökning pågår. Detta påverkar e-post, webbsidor, dokumenthantering.

2012-12-16

(13:00) Fel åtgärdat.

(11:00) Fel på nätkoppling till huvudserver. Felsökning pågår.

2012-11-29

(8:38) Fel åtgärdat.

(7:00) Driftstörningar i underleverantörs nät. Uppkopplingen drabbad till e-post, web, revisionshantering, dns, nedladdningsareor och backuptjänster. Felsökning pågår.

2011-07-14 Felet lokaliserat och åtgärdat av underleverantör. Flytt av e-postserver slutförd. e-postserver uppe i full hastighet.
2011-07-03  
2011-07-03

(22:00) Den drabbade e-postservern körs tillfälligt med nedsatt hastighet. Tjänsten fungerar nu i övrigt. Arbete pågår.

(13:00) Driftstörningar på en mailserver pga tidigare åskoväder. Felsökning pågår.

2011-04-17

(9:40) Ett fel i elnätet påverkade en driftserver. Felet är nu åtgärdat och DNS ska nu fungera igen.

(8:20) Vi har just nu drftstörningar för anslutning mot DNS, vilket gör att namn->ip uppslagning kan fallera. Felsökning pågår.

2011-04-14 (02:00-04:30) Underleverantör rapporterar Planerat Avbrott Bredband. Uppgradering.
2011-01-30 Bytet av DNS server har genomförts. De domäner som använder våra DNS:er, men som vi inte är agenter för (ni som har registrar SE Direkt mfl), anmodas delegera domänen till följande DNSer:
  • dns0.twinspot.net (81.170.208.180)
  • dns1.twinspot.net (81.170.208.181)
  • dns2.twinspot.net (81.170.208.182)
Tidigare kunder ombeds att flytta sina DNS poster till egen DNS. Om ni ej är kund hos oss kan ni framledes ej heller använda vår DNS.
2010-09-06 (11:55) Underleverantör rapporterar Avbrott Bredband, område Mjärdevi Teknikringen 1H, 1F. Fel på områdesswitch (stadsnätet). Felet åtgärdat.
2010-07-09 (7:45) Felet lokaliserat till Mjärdevi områdesswitch (stadsnätet).Åtgärdat.
2010-07-08 (21:00) Problem med Internetanslutning till båda serverhallarna, vilket kan påverka e-post och webbhotell.
2010-06-10 Felet på 100Mbit anslutning lokaliserat. Utrustning utbytt av underleverantör.
2010-06-08 Driftserver för e-post, svn och webbhotell temporärt flyttad till en 10Mbit/s anslutning medan felsökning pågår.
2010-06-07 Vi har just nu driftstörningar på anslutningen till ett serverrum i Collegium. Detta kan påverka e-post, svn och webbhotell. Felsökning har pågått under helgen och vi arbetar på att lösa problemet.
2010-04-19 Vissa kunder på en äldre driftserver kan ha fått problem med e-posten om säker anslutning används. Det var en uppdatering i fredags som påverkade openssl och stunnel. Felet är nu avhjälpt.
2010-04-19 Kunder anslutna till den nya e-postfunktionen med kalender upplevde problem med att skicka och få in e-post. Felet var ett följdfel från 2010-04-14 och är nu avhjälpt.
2010-04-14 En UPS kortslöts och stoppade en nyare driftserver under en halvtimme. Felet är nu avhjälpt.
2010-03-31 I samband med byte av batterier och inrotering av en ny UPS upptäcktes ett fel som förhindrade två servrar att starta: en gammal driftserver som håller på att fasas ut och en backupserver. Driftservern återtogs i drift under natten, backupservern senare under dagen. Felet är nu avhjälpt.